تفاوت تیرآهن و هاش
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

همه ما می دانیم که مصنوعات فولادی در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارند و همین امر باعث می شود که این محصولات در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید شوند. البته این محصولات استانداردهای متفاوتی در کشورهای مختلف دارند و بر اساس آن استانداردها تولید و ساخته می شوند. به عنوان مثال استانداردهای آن شامل استانداردهای اروپایی، چینی و روسی است. تیرآهن یکی از مهم ترین محصولات مورد استفاده در ساخت و ساز است و انواع مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت تیرآهن با هاش می پردازیم پس اگر به این موضوع علاقه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت بین تیرآهن و هاش

در ادامه به مهمترین و اساسی ترین تفاوت تیرآهن با هاش اشاره می شود:

  • تفاوت تیرآهن و هاش از نظر شکل هندسی

همانطور که گفتیم استاندارد ساخت تیرآهن یا به عبارتی شکل هندسی آن ها در طبقه بندی این قسمت موثر خواهد بود. تیرآهن های معمولی در دسته استاندارد IPE قرار می گیرند. در حالی که تیرآهن های هاش در استاندارد IPB قرار دارند. در هر دوی این تیرآهن ها یک قسمت عمودی به نام جان و دو قسمت افقی به نام بال وجود دارد. شکل تیرآهن معمولی مانند حرف انگلیسی I و هاش شبیه H است، در تیرآهن معمولی ابعاد بال کوچکتر از تیر و معمولاً برابر با نصف آن است در حالی که در هاش ابعاد بال و تیر با هم برابرند. این محصول به دلیل سطح مقطع بزرگتر، مقاومت خمشی بیشتری دارد و در طول های 100 متری قابل استفاده می باشد، اما تیر I شکل فقط تا 30 متر طول استفاده می شود.

  • تفاوت از نظر وزن و قیمت

وزن و ضخامت هاش در مقایسه با تیرآهن بیشتر است. علاوه بر این، هاش در حجم کمتری نسبت به تیرآهن معمولی تولید می شود و نادرتر است. با توجه به این ویژگی ها از جمله تفاوت تیرآهن معمولی با هاش به قیمت این دو نوع مربوط می شود. قیمت تیرآهن بال پهن (هاش) در مقایسه با نوع معمولی آن بسیار بالاتر است. البته قیمت انواع هاش نیز با یکدیگر متفاوت است. قیمت تیرآهن سبک (HEA) در مقایسه با قیمت تیرآهن سنگین (HEB) در ابعاد مشابه بسیار کمتر است. به دلیل قیمت بالای تیرآهن هاش، استفاده از آن در پروژه های کوچک و سبک چندان به صرفه نیست. بنابراین انتخاب پروفیل با دوام و استحکام و همچنین هزینه کم، عامل مهمی برای طراحان و سازندگان است. در واقع یک طراح ساختمان باید بر جنبه مالی و هزینه ای استفاده از این دو نوع تیرآهن تسلط کامل داشته باشد.

  • تفاوت بین تیرآهن و هاش در فرآیند تولید

یکی از مراحل اصلی در تولید تیرآهن، مرحله نورد است. در تولید این مقاطع ،چالش اصلی ایجاد تنش داخلی ناشی از اختلاف دما در حین فرآیند نورد و دمای محیط است که پس از آن امکان خم شدن تیرآهن در حین کشش وجود خواهد داشت. برای حل این مشکل، مهندسان روش‌هایی ابداع کردند که در آن می‌توان با استفاده از فناوری کنترل دما، از فناوری‌های جدید برای رول کردن تیرآهن و تولید انواع آن استفاده کرد. در روشی کارآمدتر و بهتر برای تولید تیرآهن ها، پس از قرار دادن شمش های فولادی در صفحات گرمایشی کوره ، توسط دو غلتک فشاری به هم فشرده می شوند و غلتک سایزینگ به طور خاص برای لبه های نورد استفاده می شود. در مرحله بعد بیلت فولادی به ضخامت مورد نظر تبدیل می شود و در نهایت ارتفاع جان با استفاده از نورد فشاری توسط غلتک های قابل تنظیم تولید می شود. در طی این روش، فرآیند خنک کردن بال با آب در طی فرآیند غلتش تیرهای آن با نسبت ضخامت های بالای بال بدون خمش انجام می شود. این تفاوت فنی در تولید تیرآهن و تیرآهن باعث تفاوت قیمت آن ها نیز می شود.

  • تفاوت تیرآهن با هاش از نظر استحکام

تیرآهن هاش قوی تر و بافت ضخیم تری نسبت به تیرآهن معمولی دارد. در مقابل، تیرآهن فولادی بافت ظریف تری دارد، بنابراین نمی تواند وزن زیاد یا نیروهای ناشی از برش و خمش را تحمل کند. این عامل باعث می شود از آن برای ساخت سقف و ستون استفاده نشود. تیرآهن هاش از نظر تنوع دارای ساخت بهتر است زیرا با هر ارتفاع و اندازه و ابعادی ساخته می شود. ساخت تیرآهن معمولی محدود به مواد اولیه کارخانه است و تا زمانی که ابزار تراشکاری و تجهیزات تولید در دسترس باشد انجام می شود.

  • تفاوت بین تیرآهن وهاش در ظاهر

تیرآهن هاش شبیه یک تکه فلز است، درواقع هاش از سه قطعه فلزی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل هستند. تیرآهن معمولی نیازی به جوشکاری و تراشکاری ندارد و یک تکه فلز محسوب می شود. تیرهای H برخلاف تیرآهن معمولی دو بال پهن دارند، به همین دلیل به آنها تیرهای بال پهن نیز می گویند.

 مقایسه تیرآهن و هاش از نظر کاربرد

بهترین گزینه برای ساخت ساختمان های ضد زلزله تیرآهن های هاش می باشد، زیرا سطح مقطع وسیع تری دارند و تنش کمتری را در طول خود منتقل می کنند. استحکام بالای این تیرآهن باعث می شود که بتوان از آن برای سازه های بلند و مستحکم استفاده کرد. پالایشگاه های صنعتی که به تیرآهن نیاز دارند باید از این نوع آن استفاده کنند. استفاده از تیرآهن های فولادی در ساخت پل های بلند و مستحکم، دوام پل را تضمین کرده و عمر مفید آن را افزایش می دهد. سدسازی، کشتی سازی، اسکله سازی، پتروشیمی و مواردی از این قبیل که نیاز به سازه های بلند و مستحکم دارد از دیگر کاربردهای تیرآهن هاش محسوب می شود. استفاده از تیرآهن معمولی در سازه های فلزی و ساختمان سازی کمتر بوده و محدود به مواردی مانند اسکلت سازی یا خرپایی می باشد. یک تیرآهن معمولی با یکپارچه سازی سازه یا چارچوب، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد. مقاومت این تیرآهن ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. بنابراین، زمانی که از آن ها برای ساخت قاب ها استفاده می شود، نیازی به نصب سازه نگهدارنده نخواهد بود، بنابراین این خصوصیات باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و پایداری بالای سازه می شود.

تیرآهن فولاد 369

مزایای استفاده از تیرآهن

بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن خواص و فواید این محصول فولادی از آن استفاده می کنند. به همین دلیل سعی کردیم در این قسمت بیشتر فواید آن را برای شما نام ببریم که عبارتند از:

  • امکان بازسازی آن وجود دارد.
  • دوام خوب و مقاومت بالایی دارد.
  • نصب آن سریع و راحت است.
  • می تواند چندین قطعه را به هم متصل کند.
  • بسیار مقرون به صرفه است.

معایب استفاده از تیرآهن

همانطور که می دانید معایب تیرآهن مهمتر از مزایای آن است، به همین دلیل باید بیشتر به این نکات توجه کنید. معایب استفاده از تیر آهن عبارتند از:

خوردگی فلز در مقابل عوامل خارجی: قطعات فلزی ساختمان در مقابل عوامل خارجی دچار خوردگی می شوند و همین موضوع باعث کاهش ابعاد آن می شود.

ضعف در دمای بالا: مقاومت تیر آهن با افزایش دما کاهش می یابد.

مزایای تیرآهن هاش

  • استفاده از تیرآهن هاش باعث کاهش میزان خطا و استفاده از تیرآهن کمتری می شود که باعث کاهش هزینه نهایی و نفع سازنده می شود.
  • تیر آهن بهترین ستون برای ساختمان است.
  • تیرآهن هاش ابعاد بزرگی دارد، به همین دلیل نصب و اجرای آن بسیار سریع و آسان است. در نتیجه استفاده از آن باعث صرفه جویی در زمان می شود.

معایب استفاده از تیرآهن هاش

  • اگرچه این تیرآهن از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار است، اما در برابر خوردگی و اکسیداسیون نسبت به سایر تیرها عملکرد ضعیفی دارد.
  • برای نصب این تیرآهن از جوش مخصوص استفاده می شود و این روش جوشکاری قیمت بالایی دارد.
  • تیرآهن هاش نسبت به سایر تیرها مقاومت کمی در برابر دمای بالا دارند.

خرید اینترنتی تیرآهن

تیرآهن های موجود در کشور توسط کارخانه ها تولید و به بازار عرضه می شود.همچنین در کارخانه های تولیدی انواع هاش با وزن متوسط در سایزهای 14 تا 30 سانتی متر و لایت هاش با سایزهای 14 تا 20 سانتی متر تولید می شود. شرکت فولاد۳۶۹ برای تولید تیرآهن HEB از فولادهای ST37، ST44 و ST52 استفاده می کند و تیرآهن با کیفیت بسیار بالایی تولید می کند. قیمت تیرآهن و IPB به صورت روزانه در سایت رسمی فولاد ۳۶۹ به روز می شود.

قیمت روز هاش

تیرآهن های هاش به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند. البته نوع دیگری هم هست که در ایران کمتر استفاده می شود و آن نوع فوق سنگین است. تیرآهن های فولادی سنگین IPBV یا HEB در مقایسه با تیرآهن های سبک دارای بال‌های عریض ‌تر و ضخیم‌ تری هستند که به دلیل تحمل بار سنگین در صنایع خرپا و تیرآهن، سدسازی، پالایشگاه، کشتی‌سازی و اسکله‌سازی بسیار محبوب است. البته این محصول مانند هر مقطع فولادی دارای نقاط ضعفی نیز می باشد که از مهمترین آن ها می توان به قیمت بالای آن، هزینه بالای جوشکاری، هزینه بالای محافظت در برابر خوردگی و مقاومت کم در دماهای بالا اشاره کرد. روش تولید این محصول فولادی نورد گرم است و کارخانه های مختلفی در کشور به تولید آن مشغول هستند. هاش ها در اندازه های مختلف تولید و عرضه می شوند و خریداران باید بر اساس نیاز خود انتخاب دقیقی داشته باشند تا هزینه های پروژه به حداقل ممکن کاهش یابد.

قیمت روز تیرآهن

از آنجایی که قیمت تیرآهن فولادی در طول روز یا هفته در نوسان است. دانستن قیمت آن برای خریداران بسیار مهم است. قیمت روز تیرآهن در سایت فولاد ۳۶۹ برای کاربران قابل مشاهده است و با توجه به پارامترهای مختلف متغیر است. در برخی موارد به دلیل افزایش قیمت های جهانی و یا حتی نوسانات قیمت ارز و دلار ممکن است در برخی کارخانه های تولیدی با افزایش قیمت مواجه شویم.

تیرآهن فولاد 369

آخرین قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن در سایزهای مختلف توسط تولیدکنندگان به صورت روزانه اعلام می شود و سپس فروشندگان نیز با توجه به این رقم هدف خود را اعلام می کنند. یکی از نکات مهم در خرید تیرآهن این است که عرضه تیرآهن به دو صورت شاخه ای و کیلویی انجام می شود. پرکاربردترین نوع تیرآهن سایز ۱۴می باشد و همچنین قیمت تیرآهن استیل اهواز و سایر برندها به دو صورت کیلویی و شاخه ای به صورت روزانه اعلام می گردد.

قیمت آنلاین تیرآهن

بررسی، تحلیل و پیش بینی قیمت تیرآهن هاش در روزهای آینده امری تخصصی است که نیاز به دانش و اطلاعات کافی از وضعیت بازار دارد. کارشناسان مهم ترین نکته در پیش بینی قیمت تیرآهن را استفاده از ابزاری غیر از شنیده ها و تصمیمات بازار می دانند. این ابزار همان ابزار فنی در علم بازارهای مالی جهان است. بنابراین اگر در هر سایت و مجله ای با عنوان پیش بینی قیمت تیرآهن معمولی و سایر تیرآهن ها برخورد کردید; یا تیتر دلیل افزایش قیمت آنلاین آهن را دیدید و مطالب فقط بر اساس اخبار و شنیده های بازار بود، بدانید تنها 40 درصد مسیر در آنجا مشخص شده است. به طور کلی در سایزهای تولیدی کارخانه های ایرانی به خصوص در نوع IPE تیرآهن به صورت وارداتی به ندرت دیده می شود. یا می توان گفت به دلیل کیفیت خوب تولید داخل نمی توان تیرآهن های هم سایز داخلی را وارد کرد. بنابراین مقایسه قیمت آنلاین تیرآهن فولادی داخلی با وارداتی قابل مقایسه نیست و بیشتر تیرآهن های وارداتی تیرآهن های هاش هستند.

تیرآهن فولاد 369

جمع بندی

تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش از نظر ظاهر، ضخامت و استحکام از موارد مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. با توجه به تفاوت انواع تیرآهن ها، استفاده از آن ها در ساخت و ساز نیز تحت تاثیر عواملی قرار می گیرد. بنابراین لازم است انواع آن را با توجه به نیاز پروژه خود خریداری نمایید. کارشناسان ما در این فروشگاه آماده پاسخگویی به سوالات تخصصی شما هستند و در صورت نیاز می توانید قبل از خرید محصول از مشاوره رایگان تیم کارشناسان ما بهره مند شوید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , تیرآهن , قیمت تیرآهن , قیمت آنلاین تیرآهن , قیمت روز تیرآهن , آخرین قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: